سينمای دنيا

ترانه به ترانه

نویسنده:
ترنس مالیك، امانوئل لوبزكی، رونی مارا، رایان گاسلینگ، مایكل فاسبندر، ناتالی پورتمن و كیت بلانشت. فیلمی با حضور این افراد در پشت دوربین و مقابل آن را نمی‌شود دست‌كم گرفت....
ترنس مالیك، امانوئل لوبزكی، رونی مارا، رایان گاسلینگ، مایكل فاسبندر، ناتالی پورتمن و كیت بلانشت. فیلمی با حضور این افراد در پشت دوربین و مقابل آن را نمی‌شود دست‌كم گرفت. نمی‌شود از كنارش بی‌‌اعتنا گذشت و حتی با وجود تردید‌ها در مورد ایده‌های فیلمساز برای تماشایش كنجكاو نشد. وقتی با اثری مواجه باشیم كه منتقد‌های سخت‌گیر و نسبتا خوش‌سلیقه‌ای مثل ریچارد برودی در یادداشتی كه در همین پرونده می‌خوانید ستایشش كرده‌اند و منتقدان دیگری مثل اریك هاینس در مجله‌ی فیلم‌كامنت ریزه‌كاری‌های فرمی و محتوایی‌اش را بررسی كرده‌اند، كنجكاوی برای تماشای آن شاید بیشتر هم بشود؛ حتی اگر از تجربه‌های مالیك در ده سال اخیر دل خوشی نداشته باشیم و آنها را مقاله‌های تصویریِ حوصله‌سربری بدانیم كه حرف‌های ساده‌‌شان را با ظواهری پیچیده در معرض نمایش می‌گذارند. این اتفاقی است كه عده‌ای معتقدند در ترانه به ترانه هم افتاده است. هرچند به هر حال عده‌ای هم دستاورد‌های فرمی و بصری مالیك را در آن ستوده‌اند. شاید ترانه به ترانه آن‌قدر پتانسیل نداشته باشد كه مثل درخت زندگی در سال 2011 بحث‌های زیادی به راه بیندازد و موافقان و مخالفانش را كاملا دو دسته كند، اما همچنان به خاطر اعتبار مالیك و عوامل با نام‌ و نشانش جدی گرفته می‌شود. شاید پركارشدن مالیك در پنج سال اخیر با به سوی شگفتی، شوالیه‌ی جام‌ها و سفر زمان و تن دادنش به حضور‌های رسانه‌ای كه همیشه از آنها فراری بود از حواشی فرامتنی ترانه به ترانه كاسته باشد، اما باز هم نمی‌شود فراموش كرد با فیلمی طرفیم كه تولیدش نزدیك به سه سال طول كشیده، از قرار معلوم بدون فیلمنامه‌ی از پیش نوشته‌شده‌ای ساخته شده و نسخه‌ی اولیه‌اش نزدیك به هشت ساعت بوده و بالاخره بعد از پستی‌ و بلندی‌های بسیار رنگ پرده به خودش دیده است....



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code